
Vores Samling
Gennem tiden har Danmark set bilmuseer og -samlinger i mange størrelser, typer og former, men blandt de offentligt tilgængelige er Erik Haanings bilsamling den største familieejede her til lands, og tilmed en af de ældste.
Det er dog ikke kun alderen og størrelsen, der gør samlingen speciel – det er passionen og filosofien bag. Erik Haanings fokus er og har altid været på det tidstypiske, på diversiteten, og på bilernes betydning for historien, for samfundet og for kulturen.
Dette har gennem mere end 60 år været fundamentet under Erik Haanings bilsamling, og den er med åbningen af Haaning Collection i Bagsværd gået i arv til næste generation samtidig med en flytning, et navneskifte og en markant udvidelse af samlingens publikumsrettede aktiviteter og tilbud.
For Haaning-familien er perspektiv og historie vigtige elementer at tilføre bilerne, og samlingen er derfor tilført supplerende elementer som knallerter og motorcykler, autohotel, bilsalg og et kommende værksted, så I som besøgende kommer herfra med mere end I forventede.
Erik Haaning har samlet biler, men i endnu højere grad samlet modelbiler.
Så mange, at han - trods der blev bygget en 270 kvm stor væg med plads til 11.000 biler - måtte sortere ca. 1000 biler væk for at der kunne blive plads til dem alle.
På denne side kan du læse om:
De første 60 år
Efterkrigstiden
De glade 60’ere
70’erne
Nutiden
De første
60 år
Slutningen af 1800-tallet var præget af markante industrielle og teknologiske fremskridt, hvoraf mange stadig ses og finder anvendelse i dag. I flæng nævner vi Eiffeltårnet, fingeraftrykket, røntgen, Winchester-riflen, aspirin og Zeppelineren. Den første halvdel af det 20. århundrede var historisk også en voldsom tid med Titanic’s forlis, den spanske syge, Wall Street krakket og den store depression samt to verdenskrige og atombomben. I lille, lykkelige Danmark er vi heldigvis bedst til at huske fremskridt som elektrisk lys, cykler, biler, radio/tv, telefon, Storm P. og Matador-spillet.
På bilfronten opfandt Karl Benz verdens første bil i 1886, og Henry Ford fulgte trop med sin Ford T. Bilen havde fået en flyvende start, og i de sidste 10-15 år op til 2. verdenskrigs start lanceres ikoniske biler som Bugatti Royale, Fiat 500 Topolino, Citroën Traction Avant, Volkswagen type 1 og den firehjulstrukne Jeep.








I de første år efter 2. verdenskrigs afslutning har hele verden travlt med at gøre livet, tilværelsen og samfundet godt igen.
Befolkningen vil underholdes og beriges, og kulturpåvirkningen fra USA er tydelig i form af kulørte blade som Det Bedste og Anders And, nye typer husholdningsapparater og ny forbruger-elektronik.
Efterkrigstiden er en dramatisk periode, hvor genrejsningen efter krigen bl.a. kommer til udtryk i bilens rolle i et samfund i udvikling. Trenden i bilers størrelse og udseende er meget bred, og strækker sig fra fornuftige Folkevogne til dominerende Dollargrin. Bilerne fra efterkrigstiden kommer i mange former og størrelser, fra Fiat 500/600 til Chevrolet Corvette, fra Morris Minor til Citroen DS, fra Saab 92/93/95 til Mercedes-Benz 300 SL og fra Citroen 2CV til Volkswagen T2.
Efterkrigstiden








For første gang siden 2. verdenskrig mærker hele verden for alvor positivitet, vækst, fremgang og udvikling. I Danmark såvel som i mange andre lande, ses højkonjunktur, fuld beskæftigelse, stigende velstand og udbredt velfærd, og det er fundamentet under det, som mange enten husker eller blot kender til som de glade 60’ere.
Det stigende antal biler i samfundet og det hastigt udbyggede vejnet gør, at bilen bliver brugt af flere til mere, bl.a. bilferier. Derfor sker der i dette årti et regulært kvantespring inden for bilverdenen indenfor bl.a. bilernes fart, sikkerhed og komfort. Det er i den forbindelse nærliggende at nævne bare nogle af de få ikoniske biler fra denne æra, nemlig Morris Mascot, Jaguar E-type og Ford Mustang – biler, der på deres helt egne individuelle måder udtrykker og forstærker tidsånden.
De glade
60’ere








70’erne
70’erne er et noget broget årti, hvor lav økonomisk vækst og langsom udvikling eksisterer side om side med disco-musik, kollektiver, fri abort og ligestilling. Ude i den store verden må præsident Nixon gå af pga. Watergate-skandalen, ABBA og Saturday Night Fever sætter folkestemningen, mens vi herhjemme oplever mange år med varme somre og kolde vintre, og Margrethe II bliver dronning.
Efter den fantastiske udvikling bilerne gennemgik i 60’erne, er 70’erne ret beset en halvkedelig periode. Lav økonomisk vækst og arbejdsløshed fører til billige og fornuftige biler, som holder samfundet kørende til små penge. Som tidstypiske tegn fra perioden, er det værd at nævne biler som BMW 3-serie, Fiat 127, Ford Cortina og Honda Civic, såvel som Renault 5, VW Golf, Volvo 240 og Skoda 105. Det hele handler heldigvis ikke om fornuft, hvilket biler som BMW 2002 Turbo, Lamborghini Countach og Porsche 911 Turbo er eminente eksempler på.





